Sök:

Sökresultat:

58 Uppsatser om Tät asfalt - Sida 1 av 4

Prisskillnader pÄ asfalt frÄn Mellan- till Sydsverige

5 till 7 miljoner ton asfalt har tillverkats och lagts ut under de senaste Ären i Sverige och anlÀggningsbranschens Ärliga omsÀttning ligger pÄ ca 4 mljarder kronor per Är. Samtidigt har asfaltmarknadsbranschens upphandlingsmetoder varit ett diskutabelt Àmne runt om i vÀrlden.Examensarbetet bestÄr av en geografisk prisjÀmförelse av asfalt och studera de ingÄende faktorer som pÄverkar priset. Intervjuer har gjorts med belÀggningsentreprenörer frÄn olika företag i Mellan- till Sydsverige. Resultatet pÄverkas av att reliabiliteten Àr lÄg eftersom relativt fÄ aktörer har svarat pÄ frÄgeformulÀret, men visar pÄ kraftiga prisskillnader mellan olika regioner. Totalkostnaden för belÀggning, emulsion, bergmaterial, transport, maskin och hantverk skilde nÀstan 50 % mellan den med lÀgst och den med högst pris.

Projektering av markarbete, parkeringsplatser, cykelstÀll m.m

Arbetet tar upp lösningsförslag och val av lösning för en unik parkeringsplats pÄ ett företag i Emmaboda. Lösningarna omfattar lokalt omhÀndertagande av dagvatten, val av belÀggningstyper och trafiksÀkerhet. Arbetet kommer att anvÀndas av Xylem till förfrÄgningsunderlaget för kommande anlÀggning av parkeringen..

VÀltning och packning vid asfaltbelÀggning

Examensarbetet Àr ett resultat av min verksamhetsförlagda utbildning VFU hos Skanska Asfalt och Betong. Jag valt att undersöka hur det gÄr till vid vÀltning och packning av asfaltbelÀggningar. Eftersom packningen Àr en av de viktigaste delarna för att uppnÄ en bra belÀggning som ska hÄlla i mÄnga Är Àr det viktigt att man packar pÄ rÀtt sÀtt. DÀrför har jag tagit upp nÄgra viktiga punkter pÄ hur man bör utföra packningen pÄ ett bra sÀtt bÄde ifrÄn teorin samt frÄn praktiken. Det som man bör tÀnka pÄ som vÀltförare Àr de faktorer som pÄverkar packningen och att ha rÀtt packningsutrustning för rÀtt arbete.

Planering & produktionsstyrning : Lean filosofin vid produktion av asfalt

Lean is a production philosophy which is about increased resource use while meeting customer requirements. The foundation of lean comes from Toyota and their production philosophy The Toyota Way. Professor Jeffrey k. Liker has worked with Toyota's production philosophy and Lean for a long time and has created a 4 P model and 14 principles that characterize the Toyota production system (TPS), which many sources refer to.The aim of my work is to study the working procedure of asphalt projects from sales to the laid asphalt with a focus on planning and production management. The goal is to examine how the lean philosophy can be applied in planning and production to simplify the flow of asphalt projects based on Likers model and principles.

Laboratorieförsök pÄ EAF-slagg som ballastmaterial i asfalt

I Sverige hamnar mÄnga restprodukter direkt pÄ deponi Àven om det finns möjlighet att ta de tillvara i olika konstruktioner. Detta projekt har gÄtt ut pÄ att undersöka vilka möjligheter det finns att skapa en asfaltprodukt innehÄllande EAF-slagg. I undersökningsarbetet gjordes en litteraturstudie för att sammanstÀlla befintlig kunskap samt laboratorieförsök. EAF-slagg anvÀnds i stora delar av vÀrlden och till mÄnga olika ÀndamÄl. Den största anvÀndningen sker i vÀgar dÀr det gÄr att nyttogöra den höga nötningsbestÀndigheten och den kubiska formen.

Grön asfalt och NCC : rÀtt tillvÀxtstrategi för en asfaltproducent?

NCC ROADS Sweden east is a part of the NCC Corporation. The company mainly produces aggregates, asphalt and concrete. They have taken the environmental issues seriously and been working with that since the middle of the nineties. When manufacturing asphalt large a quantity of fossil energy is needed. The company is now about to make further progresses by manufacturing environmental friendly asphalt (?green asphalt?) with using bio-energy.

Experimentell utvÀrdering av vÀggreppsmÀtaren RT3 Curve

I detta examensarbete utvÀrderas vÀggreppsmÀtaren RT3 Curve som tillverkas av Halliday Technologies Inc. RT3 Curve kan liknas vid en liten slÀpvagn som kopplas bakom en bil. Den mÀter friktionen mellan tvÄ ytor genom tvÄ mÀtdÀck som Àr monterade med fasta slipvinklar. Den fordonsdynamiska termen slipvinkel Àr vinkeln mellan ett rullande hjuls fÀrdriktning och den riktning som hjulet pekar i. Detta gör att sidkrafter uppstÄr nÀr slÀpvagnen dras bakom bilen.

UNDERSÖKNING AV URVALSKRITERIER VID UPPHANDLING AV ASFALT En jĂ€mförelseanalys mellan privat och offentlig verksamhet

BakgrundI Sverige finns 9850 mil vÀg som Àr statligt Àgd och 4160 mil kommunalt Àgd vÀg. Av dessa bestÄr 80 % av asfalterat underlag. Det innebÀr att den offentliga verksamheten i Sverige omsÀtter stora mÀngder asfalt, bÄde i form av nyanlÀggning av vÀgar samt underhÄll av gamla vÀgar. Det finns ocksÄ en stor privat asfaltmarknad, frÀmst bestÄende av industrier, som har asfalterade ytor. Dessa privata verksamheter Àr en stor men Ànnu outforskad del av marknaden.SyfteUndersökningen hade till syfte att undersöka och jÀmföra hur privata och offentliga verksamheter prioriterar val vid upphandling av asfalt.

BestÀmning av vidhÀftningen mellan sten och bitumen i nÀrvaro av vatten enligt rullflaskemetoden

Arbetets huvudsakliga syfte har varit att jÀmföra ett antal olika bergarters förmÄga att binda till sig bitumen. I dag levereras stora mÀngder makadam till tillverkning av asfalt. Ett av de krav som stÀlls pÄ materialet Àr just vidhÀftningsförmÄgan vilken har stor betydelse för belÀggningens funktion. Eftersom detta Àr en sÄ pass viktig frÄga, om en viss sten lÀmpar sig till asfaltstillverkning har vi valt att titta nÀrmare pÄ en metod som tillÄter att testas pÄ en ren sten. Detta möjliggör att man inte behöver tillverka en asfaltsmassa först.

UnderhÄllsbehov och underhÄllskostnader pÄ hÄrdgjorda ytor

Idag brottas en del av Sveriges kommuner och kyrkogÄrdsförvaltningar med nÄgot som populÀrt kallas för underhÄllsskulden. Skulden uppkommer pÄ grund av bristande underhÄll av olika skötselprodukter samt bristande ekonomisk planering. HÄrdgjorda ytor Àr nÄgot det finns mycket av runt om i landets kommuner och förvaltningar vilket det hÀr arbetet handlar om. Syftet Àr att ta reda pÄ vilka underhÄllsbehov asfalt, grus samt betongmarksten och natursten krÀver samt hur kostnaderna ser ut för underhÄllet av dessa ytor. Genom en litteraturstudie och en intervju undersöks de olika materialen och problematiken runt dessa. Vidare rÀknas underhÄllskostnader ut med hjÀlp av ett datorprogram som heter KP-fakta. Det framkom att vÀder, temperatur och mÀnsklig pÄverkan i form av trafikbelastningar med mera Àr de faktorer som stÄr bakom mÄnga skador och defekter pÄ de jÀmförda ytorna.

Gummiasfalt - asfaltbelÀggning med inblandning av gummigranulat frÄn rivna dÀck : Rubber Asphalt - asphalt paving mixed with ground tire rubber

Med ett allt större globalt intresse för miljön och ökande trafikmÀngd pÄ bÄde svenska och utlÀndska vÀgar har behoven av hÄllbara vÀgblÀggningar ökat under de senaste Ärtiondena och förvÀntas öka Ànnu mer i framtiden eftersom transportbehoven stÀndigt ökar. Det har dÀrför ocksÄ blivit allt vanligare att det i bitumen tillsÀtts olika typer av polymerer för att erhÄlla asfalt med bÀttre egenskaper. Gummi frÄn utslitna bildÀck Àr en av de polymerer som blivit allt mer uppmÀrksammat under senare Är. I flera lÀnder bÄde inom Europa och i resten av vÀrlden har anvÀndning av gummigranulat frÄn kasserade dÀck i vÀgbelÀggningar övergÄtt frÄn testverksamhet till en regelrÀtt anvÀndning. I Sverige har man inte kommit lika lÄngt.

Återvinning av asfalt: en utvĂ€rdering av Ă„tervinningsmetoder
för asfalt vid Skanskas verk i regionerna syd och sydost

I och med det stigande oljepriset har intresset för asfaltĂ„tervinning ökat. Det oljebaserade bitumenet som Ă€r 6 viktprocent av asfalten och det som ger asfalten sin karakteristiska fĂ€rg, lukt och egenskaper Ă€r en dyr produkt som asfaltstillverkarna vill utnyttja sĂ„ mĂ„nga gĂ„nger som möjligt. Genom att anvĂ€nda upptagen asfalt igen i produktionen hoppas branschen pĂ„ att spara pĂ„ miljö och resurser samtidigt som det asfaltberg som annars skulle uppstĂ„ omsĂ€tts. År 2000 modifierades Skanskas första asfaltverk inom regionerna Syd och Sydost för varmĂ„tervinning med kall inblandning av granulat i blandaren. I dagslĂ€get har alla utom ett verk kall inblandning.

Geologisk kontroll pÄ vidhÀftningsförmÄga mellan sten och bitumen

Detta arbete grundar sig i att redogöra för hur man bygger ett sedumtak och vad det finns för fördelar med att bygga ett sedumtak. Arbetet gÄr in pÄ sedumtak, allmÀnt om sedum och dess olika typer, taklutning och uppbyggnad, miljöaspekter samt underhÄll av taket.Det kommer fram att sedumtak Àr mera miljövÀnligt eftersom det t.ex. minskar energiförbrukningen i och med att man inte behöver vÀrma upp eller kyla ner inomhus pÄ samma sÀtt som med andra tak. Sedumtaket har dessutom en lÀngre livslÀngd. Sedumtaket behöver inte bli ett dyrare alternativ, Àven det framkommer i arbetet.

Man köper ju inte asfalt med hjÀrtat : En studie av tonalitet i bruk pÄ NCC

I denna uppsats undersöker jag hur tonalitetsbegreppet uppfattas och anvÀnds av medarbetare pÄ NCC, och hur begreppet relaterar till det diskursanalytiska begreppet stil. Mitt material bestÄr av intervjuer med medarbetare pÄ NCC och fyra sÀljande webbtexter frÄn NCC:s webbplats. Jag tillÀmpar diskursanalys som metod i min analys av intervjuerna och diskursanalytisk stilanalys som metod för webbtexterna. Resultatet visar att diskursen om tonalitet innehÄller mÄnga olika uppfattningar om begreppet och vad syftet med kommunikationen Àr, men att stil som identitet och Faircloughs modell för stilanalys ÀndÄ kan vara ett vÀrdefullt analysverktyg för att förstÄ och analysera det som avses med tonalitet. För att tÀcka in alla aspekter som avses med tonalitet pÄ NCC bör dock fler analyskategorier anvÀndas..

Grafisk modellering som stöd i förstudiefasen : En aktionsforskning om hur grafiska modeller kan underlÀtta kommunikation mellan utvecklare ochanvÀndare i en förstudie

En stor del av Trafikverkets budget gÄr till att reparera och underhÄlla vÄra broar. UnderhÄllsÄtgÀrder orsakar ocksÄ trafikproblem med stora miljöutslÀpp och samhÀllskonsekvenser som följd. Eftersom broar vanligtvis dimensioneras för en lÄng livslÀngd pÄ 120 Är Àr det viktigt att planera för lÄngsiktiga lösningar och förutse konsekvenserna av kommande underhÄllsÄtgÀrder. Genom att anvÀnda mer underhÄllsfria material finns möjligheten att minska kostnaderna och koldioxidslÀppen.MÄlet med examensarbetet Àr att ta reda pÄ hur stora besparingarna Àr genom att svara pÄ frÄgan: ?Vilka fördelar erhÄlls av att anvÀnda mer underhÄllsfria material i broöverbyggnader ur kostnads- och miljösynpunkt??.

1 NĂ€sta sida ->